Rom dag 1

Jag tänkte skriva om resan i fem delar. En del för varje dag.

Första dagen i Rom började faktiskt i Sverige. 06.30 gick jag upp och 07.20 kom taxin. Tain körde oss (mamma, pappa, jag, Marcus och Emelie) till Svågertorp där vi tog tåget över till Köpenhamn, Kastrup. Eftersom pappa har ett smart Guldkort slapp vi stå i kö för att checka in. Med det här Guldkortet kan man även komma in i loungen där man har fri tillgång till mat, dryck och internet. Det är lugnt och tyst, och man slipper vara där det är så stökigt och högjutt. Ja, lite bortskämd kanske man är.

Flygresan tog 2 timmar och 10 min. När vi skulle hämta vårat baggage blev det lite problem. Bara tre av fyra väskor kom på rullbandet. Mamma, pappa och Marcus delade på en väska, och det var den som inte kom. Två timmar senare fick vi reda på att den väskan var kvar på Kastrup, men att den skulle komma senare på kvällen.

Vi checkade in på Sheraton Hotel, men gav oss genast iväg in mot Rom. Bussen stannade nästan precis brevid Fourm Romanum och Colusseum, så vi bestämde oss för att ägna den dagen åt det. Vädert var strålande, så man ångrade att man hade jeans på sig. För er som inte vet är Forum Romanum ett stort område av gamla ruiner från en stor stad som fanns för 2000 år sedan.

När vi hade tittat klart på det, satte vi oss och fikade. Sen gick vi vidare till Colusseum. Det var riktigt häfigt att se den stora arenan. Ja, den var bland det bästa på hela resan. Man kunde se labyrinterna som fanns under marken och den stora läktaren som rymde flera 1000 personer.

Efter att ha besökt Colusseum skulle vi hitta någonstans att äta. Vi gick och gick, och tillslut hittade vi en mysig restaurang. När man är i Rom måste man ju äta tre saker: Spagetti, pizza och glass, så jag bestämde mig för att ta den ena av dessa tre denna kväll: Spagetti Bolognese. Det var riktigt god.

Efter en god middag tog vi bussen tillbaka till hotellet, spelade lite skitgubbe innan vi gick och lade oss. God natt!

 
I loungen


På flygplatsen


Framför Forum Romanum


Colusseum


Jag och syster


Middag


Kortspel

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Har du någon mailadress? (publiceras ej)

Din blogg eller annan hemsida:

Lämna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0