Att åka till Autralien, del 1

Jag har fått lite frågor och funderingar om Australien och någon ville att jag skulle ge lite tips om hur man smidigast planerar sin resa.
Jag är absolut ingen expert och jag får själv hjälp av människor som har varit eller är där, men jag kan hjälpa till med det jag vet.

Här är några tips:

Ta reda på allt du kan
Har du kanske en faster som jobbar på ett resebolag, eller en kusins pojkväns mamma som har kontakter i Australien? Man har fler kontakter än man tror och självklart ska man försöka använda dem om det går.

Working holiday visa
Många, precis som jag, åker till Australien för att jobba. Det krävs att man har ett arbetstillstånd ett så kallat "Working holiday visa". Då har du rätt att jobba i Australien i 12 månader. Visumet kostar ca. 1600 kr och man kan ansöka om det här.

Boende och jobb
Det blir både billigare och roligare om man bor ihop med någon. Då är det inte lika skrämmande att åka själv eftersom man kommer att träffa någon direkt.
Gumtree kan man hitta både boende och jobb.

Var ute i god tid
Allt blir dyrare ju längre man väntar, framförallt flygbiljetterna. Var ute i god tid så slipper du onödiga kostnader.

Det är allt jag vet hittills, men jag ger gärna fler tips när jag vet lite mer.

Kommentarer
Postat av: Jannica

Ja hoppas det . Men du ska i alla fall ha det kul där sedan då du åker dit (:

2011-06-07 @ 12:17:23
URL: http://fashionjannica.blogg.se/
Postat av: Eyla

Det är jättebra tips du har! Jag tror nog inte att många hade tänkt på vissa av sakerna du skrivit innan de beger sig ut utanför Sveriges gränser. Dina tips kommer hjälpa mig jättemycket i alla fall, tack så mycket :)

2011-06-07 @ 21:46:53
URL: http://eylam.blogg.se/
Postat av: Josefin

Hej, jag och en kompis ska åka ner till Australien under hösten. Åker du själv?

jag har en fråga angående flygbiljetten, har du bokat turoretur biljett elr enkelresa? Om du har bokat tur o retur har du redan bestämt exakt var och när du ska resa hem eller har du en ombokningsbar biljett? Var har du bokat din flygbiljett? :)

2011-06-12 @ 14:14:04

Kommentera inlägget här!

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Har du någon mailadress? (publiceras ej)

Din blogg eller annan hemsida:

Lämna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0