Rom dag 3

I lördags vaknade vi upp än en gång i Rom och åt en riktigt god frukost. Men denna dag kunde vi inte ta bussen in till stan för det var busstrejk och demostrationer i hela Rom. Så idag fick vi ta tunnelbanan, vilket var mycket bättre just denna dag. Tåget stannade nämligen precis utanför Vatikanstaten och Peterskyrkan, som var dagens mål. 

Peterskyrkan är som ni kanske redan vet världens största kyrka, ja, den var stor! Vi började med att så i kö för att komma in i den. Jag måste säga att det var ganska maffigt, fastän jag inte är katolik precis. Det fanns guld överallt, och fina målingar på väggarna och taket. Det var stränga regler på att man inte fick ha shorts eller linne, så det gällde att ha ombyte med sig.
När vi hade tittat i kyrkan bestämde vi oss för att GÅ enda upp till toppen på den. Det var ca 1000 steg, så man blev ganska mör i benen. Det var tur att man inte har klastrofobi, för gångarna man gick i var jättesmå, och helt sneda. Kolla på bilderna sen!

Efter besöktet i Peterskyrkan gick vi och fikade och mamma, Marcus och Emelie startade en armbrytartäving, som mamma vann ganska lätt. Därefter tog vi tunnelbanan till en stor marknad. Jag köpte en svart, ganska stor väska som går att stänga.

Ca halv sju skulle vi fösöka hitta en restaurang där vi kunde äta middag. Det tog väldigt lång tid! Vi gick gata upp och gata ner utan att hitta någon, men tillslut skymtade vi en kinarestaurang på ett hörn. Det var den gogaste kinamat jag någonsin ätit (och jag har ändå varit i Kina). Jag beställde sweet and sour kyckling och ananasris och jag fick riset i en urgrävd halv ananas. Ganska coolt. Till efterätt åt jag friterad glass. Gott, men jag trodde inte att man fritera glass. 

När vi var mätta och belåtna åkte vi tillbaka till hotellet, och spelade en runda skitgubbe. Denna kväll vann jag! God natt!


Peterskyrkan


Jag, Emelie och mamma


I kyrkan


På väg upp (detta var inte ens de mista gångarna)


På kupolen med utsikt över Rom


Armbrytartävling


Kolla ananasriset!


Kommentarer
Postat av: patricia

var det inte gott haha

ta Pizza nästa gång det är gott !!!!!:)

hare bra in rome:P

2009-04-09 @ 12:59:53
URL: http://pjzk.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Har du någon mailadress? (publiceras ej)

Din blogg eller annan hemsida:

Lämna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0