Vad är meningen med livet?

Idag hade jag min första lektion i religionskunskap på gymnasiet. Vår första uppgift var att skriva ner vad vi tycker religion är. Så här kommer mina funderingar. Inte för att jag är religiös eller så, men alla undrar väl vad som händer efter döden.

Religion är tro på det övernaturliga. Den ska ge oss svar på vad vi söker. Det vi inte förstår. Vi människor vill inte bara acceptera att saker och ting händer, vi vill veta varför. Det är därför vi har skapat gudarna. När vi inte kan förklara säger vi att det är gudarna som har bestämmt det.

Många förknippar kyrkan och religionen, men jag tycker att de går mer och mer skilda vägar. Religionen lever men kyrkan är död. Religion är något personligt, något man brinner för och har åsikter om. Alla har en tro, att inte tro är också en tro.
Religionen lever för att det inte finns några begränsningar. Man kan i princip tro på vad som helst. Världsreligionerna behöver inte ha rätt, så man kan välja att tro på en del av dem, eller inte alls. Det finns ingen som kan säga att det är fel eftersom det inte går att bevisa.
Kyrkan är död för att den försöker bestämma och påverka människor så att det gynnar dem. De säger att deras tro är rätt men hur vet de det? Alla har rätt att tro vad de vill.

De största frågorna är: Vad är meningen med livet? och Vad händer efter döden?
Egentligen spelar det inte så stor roll vad som händer efter döden. Det viktigaste är att vi känner oss trygga och att vi inte är rädda fö den. Detta är jättesvårt. Jag är själv jätterädd för döden och mår jättedåligt varje gång jag tänker på det. Jag hoppas verkligen att vi inte bara tynar bort. Jag brukar säga: Jag kommer bli så besviken om det inte händer något efter döden". Ett ganska dumt uttalande eftersom jag inte kommer kunna känna den besvikelsen.
Men det kanske är detta livet går ut på? Att finns ett sätt som gör att man känner sig trygg. Nä, det hade varit för tråkigt. Vi måste ha en viktigare uppgift.

Jag tror att om man ligger på sin dödsbädd och tänker "Jag är så nöjd med mitt liv", kommer döden inte bli några problem. Men ligger man där och tänker "Jag önskar att jag gjort si och så", då blir det svårare. Därför ska man ta vara på varje dag och välja sina strider. Leva livet, och njuta av varje sekund. Jag ska se till att jag är nöjd med mitt liv när jag ligger på min dödsbädd. Då spelar det ingen roll om jag lyckats ta reda på vad meningen med livet är.

Kommentarer
Postat av: E M M A L J U N G B E R G

SVAR: Tack så mycket! Jo, visst, det är ju ganska dyrt det där med kameran och resan. men önska kan man ju alltid! :D

2009-03-02 @ 16:31:26
URL: http://eljungberg.blogg.se/
Postat av: Vera

sv; Jag har faktiskt precis kommit hem därifrån, var hos en kompis på hennes landställe. Åh, spännande! Jag älskar skåne :)

2009-03-02 @ 17:01:23
URL: http://asenseofvera.blogg.se/
Postat av: Erika

Meningen med livet är att ramla på träningen fem dagar innan SM och bryta lillfingret! (:

2009-03-02 @ 20:18:45
URL: http://erikalinneah.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Har du någon mailadress? (publiceras ej)

Din blogg eller annan hemsida:

Lämna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0