Pressad?

Varför tycker så många att det är tråkigt att gå till skolan? Är det verkligen så trist eller är det bara en grej att "man ska" tycka så? Eller är det något annat?
För själv tycker jag inte att det är superjobbigt/tråkigt på lektionerna. Det är ju mest att sitta och lyssna, och ta in de lärarna säger. På gymnasiet får man dessutom välja vilket program man vill gå, och på så sätt också lektionerna. Ibland gör man ju roligare saker, som att se på film eller hålla föredrag. Rasterna är det väl heller inget fel på. Det är ju då man umgås med sina kompisar, snackar om vad man har gjort i helgen, eller ska göra kommande helg.

Jag tror egentligen inte att det är skolan man tycker illa om. Jag tror att det är pressen att lyckas är det som för många känns tungt. Det räcker inte att gå till skolan, man måste prestera något också. Och för att klara det måste man förbereda sig. Det är det vi kallar läxor. Där är problemet.
Vi människor har blivit så lata att vi vill att allt ska flyta på utan att vi lyfter ett finger. Men i skolan märks det tydligt vem som anstränger sig och inte. Det sätter press på folk, för man vill ju inte vara sämst.

Så, det är inte skolan det är fel på (i de flesta fallen), det är pressen från en själv och från andra.
Jag vet inte om vi någonsin kommer att komma ifrån det så jag antar att det bara är att acceptera det.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker precis som dig. Gillar skolan som fan, men stressen och pressen tar död..

2010-04-12 @ 18:57:25
URL: http://conler.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Har du någon mailadress? (publiceras ej)

Din blogg eller annan hemsida:

Lämna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0