Fem år som trogen kvällspostenförsäljare

I och med resan så har jag slutat på jobbet som kvällspostenförsäljare. Tacka lov för det för annars hade jag nog aldrig slutat. I lördags när jag sålde mig sista runda, som för övrigt var jätterolig eftersom jag fick så mycket beröm och extra dricks, så kom jag och tänka på att mina år som försäljare har varit lite som ett 5000m-lopp.

Precis som första km i loppet, gick första året lätt. Man hittade position och fick kontroll på läget. Det gick varken bra eller dåligt. Det handlade bara om att komma igång.

Andra året gick det bättre. Precis som andra km i ett 5000m-lopp så ökar farten. Man känner att man vill mycket och resultatet blir där efter.

Tredje året/km var det bästa/snabbaste. Allt flyter på. Man är fortfarande pigg på sin uppgift och det går bra.

Det var under fjärde året som det började gå lite sämre, och alla vet att i ett 5000m-lopp är alltid den fjärde km den långsammaste. Just för att den är så jobbig mentalt. Man är trött men har ändå en bit kvar.

Det sista året/varvet är bara att hålla ut. Den som vill mest vinner. Det går ändå hyfsat bra eftersom man kan se målet och får då extra krafter.

Skönt att det inte blev fler år för då hade jag aldrig kunnat göra den här jämförelsen. Men lite kommer jag nog att sakna det ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Har du någon mailadress? (publiceras ej)

Din blogg eller annan hemsida:

Lämna en kommentar:

Trackback
RSS 2.0